شبکه اجتماعی در علوم اجتماعی به بررسی روابط بین انسانها، گروههای انسانی و سازمانها می پردازد.
لازم به ذکر است مبحث شبکه اجتماعی و شبکه اجتماعی مجازی بسیار نزدیک ولی متفاوت هستند و در حیطه جامعه شناسی و IT و بسیاری از علوم قابل بحث می باشند.
با گسترش تکنولوژی و فضای اینترنت سرمایه داران برای گسترش کار خود و شرکت های شخصی خود دست به ابتکاری نوین در راستای بهتر شدن ارتباط انسانها با یگدیگر زدند ، از این رو فضایی را طراحی کردن که به آن شبکه اجتماعی می گویند.
از جمله اپلیکیشن هایی که در این راستا طراحی شد می توان به تلگرام ، اینستاگرام ، فیس بوک ، تویتر و ... اشاره کرد، با به وجود آمدن این اپلیکیشن ها ، وب سایت ها و نرم افزارها راهی نوین برای تبلیغات مجازی آغاز شد و امروزه یکی از مهمترین بخش های هر برندی شبکه های اجتماعی آن برند است.
به طور کلی می توان شبکه های اجتماعی به شکل زیر تعریف کرد .
• شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی (Social Networks)
• سرویسهای ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Social networking services)
• سرویسهای دیجیتال ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Digital social networking services)
از این رو تیم برندینگ شرکت اوتیس تلاش بر این دارد که با بهترین شرایط و مطالعه روزانه بر این موضوع از این توان رقابتی بی بهره نماند . تحلیل گرهای شبکه اجتماعی ما که خود یک تکنیک کلیدی در جامعه شناسی و انسان شناسی مدرن به حساب می آید سعی بر این دارند که به پیشرفت و رونق کسب کار های متفاوت کمکی کرده و آن کسب و کار را از این امکان تبلیغاتی دور نگه ندارند.
تحلیل شبکههای اجتماعی (مرتبط با نظریه شبکهها( به عنوان یک تکنیک کلیدی در جامعهشناسی، انسانشناسی، جغرافیا، روانشناسی اجتماعی،جامعهشناسی زبان، علوم ارتباطات اجتماعی، دانش اطلاعات، مطالعات سازمانی، اقتصاد و زیستشناسی مدرن همانند یک موضوع محبوب در زمینه تفکر و مطالعه پدیدار شدهاست.