برندینگ یا همان برند سازی یکی از مهمترین بخش های هر کسب وکاری، کوچک یا بزرگ، خرده فروش است. در بازار رقابتی امروز، استراتژی برند قوی و مؤثر، مزیت عمدهای به شمار میرود. اما برند سازی واقعا چه معنایی دارد و چگونه بر کسبوکار شما اثر میگذارد؟
به زبان ساده، برندِ شما، اعتبار و جایگاه شما در نزد مشتریان است. برند به مشتریان شما میگوید که محصول شما چیست و چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند و اینکه تفاوت آنچه شما ارائه میدهید با آنچه دیگران عرضه میکنند، چیست.
برندسازی یا برندینگ حاصل پیامها و گزارشهای رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام ها بیشتر و محتوای آن ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر می شود. اما برندینگ چیزی بیش از ایجاد یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک محصول یا خدمت است؛ برندینگ مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات و خدمات یک شرکت را درک و تجربه می کنند و آن را همواره به خاطر می سپارند.
در برندسازی آگاهی مشتری از وجود و حضور یک نام تجاری گام اول تبلیغاتی است و بعد از آن نوبت به ایجاد درک در مشتری می رسد. نام تجاری یا نام برند در این مرحله از فعالیت ها و محصولاتش و تمام آن چیزی که هست به مشتری اطلاعات می دهد. پس از شناخت نام تجاری است که مرحله اعتماد سازی آغاز می شود و تمامی تبلیغاتی و فعالیت ها و پرستیژ سازمانی ارائه شده بر مبنای ایجاد اعتماد و جذب مشتری بیشتر است. بعد از ایجاد اعتماد، ایجاد وابستگی در مشتری نسبت به آن برند و محصول مرحله ی بعدی است چنان که گویی مشتری از برند دیگری نمی تواند استفاده کند که اینکار معمولا با ساخت باشگاه مشتریان و کمپین های تبلیغاتی انجام میشود و هدف ارائه امیتازات خاصی به مشتریان اتس. اما آخرین مرحله ای که همواره باید مد نظر داشت حفظ اعتبار و جایگاه و بروزآوری آن است. هرآنچه در برندینگ یک محصول ساخته می شود به واسطه یک برنامه دراز مدت باید حفظ و همواره گسترش یابد.
- انواع لوگو و اهمیت آن در سازمان ها
- تاثیر رنگ سازمانی روی مشتری
- تبلیغات چیست؟
به منظور انجام مراحل برندسازی (branding) و تولید یک نام تجاری موفق، شما باید تجربه و ارتباطات در زمینه های ارائه شده در زیر، هماهنگ و ثابت قدم باشد که شرکت اوتیس در این راستا همراه شماست.
این موارد عبارتند از :
• لوگو
• محیط
• چاپ و بسته بندی
• وب سایت و تبلیغات آنلاین
• بازاریابی محتوا
• رسانه های اجتماعی
• فروش و ارائه خدمات به مشتری