روانشناسی طراحی لوگو

روانشناسی طراحی

هر رنگ محض، بدون افزودن هیچ معنایی و فارغ از هر فرم مشخص، می تواند با روح و روان انسان در هزاران راه مختلف سخن بگوید.


اسکار وایلد: مغز ما به گونه ای برنامه ریزی شده است که به رنگ ها پاسخ می دهند. رنگ ها تفکرات و احساسات ما را شکل می دهند.
برا اساس تحقیقات صورت گرفته تاثیر رنگ ها بیشتر ازیک حالت می باشد. رنگ ها این توانایی را دارند تا عادت های خرید ما را تغییر دهند. شاید عجیب به نظر برسد اما این امر حقیقت دارد که انتخاب رنگ مناسب می تواند شانس شناخته شدن برند شما و معروفیت آن را تا چندین درصد افزایش دهد و به طور مستقیم سبب جلب اطمینان بیشتر مشتریان شما گردد.


توضیحات برای عکس ثبت نشده

یکی از موارد مهمی که طراحان باید دانش کافی نسبت به آن را داشته باشند و قادر باشند تا از آن به درستی استفاده کنند، تئوری رنگ ها می باشد. رنگ ها گونه ی غیر کلامی ارتباطات می باشد که می تواند پیامی رابه وضوح منتقل کند. رنگ ها می توانند حالتی را به وجود بیاورند که به واسطه ی آن احساس انتقال یابد و یا فرد ترغیب به انجام واکنشی متفاوت از خود در قبال آن رنگ شود. زمانی که ترکیبهای رنگی مناسبی را انتخاب کرده باشیم، قادر خواهیم بود تا داستان برند خود را با قدرت بیشتری بیان کنیم.

رنگ به تنهایی فاکتور مهم در بیان داستان برند شما در یک لوگو نمی باشد، انتخاب تایپوگرافی مناسب برای طرح لوگو نیز از عوامل بسیار مهم به شمار می آید. تایپوگرافی را تصویر سازی حروف تعریف می کنند.
بنابراین، رنگ ها، تایپوگرافی و هویت بخشی همگی دست به دست هم می دهند تا لوگوی موفق و تاثیرگذار را بسازند.


رنگ های یک رنگین کمان

اجازه بدهید که از رنگ ها شروع کنیم، درست ازآن زمانی که، مغز ما برای پاسخ به رنگ هایی که دریافت می کند قابلیت این را داشته باشد تا به صورت ناخودآگاه، پیامی را دریافت کند. ما با دیدن رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی ماشین خود را از حرکت باز می داریم و با سبز شدن چراغ راهنمایی مجددا شروع به حرکت خواهیم کرد. ما گاهی از طریق رنگ ها علامت خطر و یا امنیت دریافت می کنیم.
بنابراین، رنگ ها در زندگی ما نقش مهمی ایفا می کند و ما باید آنها را به درستی شناخته و هر یک از آن ها را با هدف مشخصی انتخاب نماییم.
اگر یک تصویر گویای هزاران لغت است ، یک تصویر با رنگ های مفهوم دار و قابل درک، میلیون ها برابر با ارزش تر بوده و در حافظه ماندگار تر خواهد شد. در این زمینه تحقیقات و آزمایش های فراوانی صورت گرفته شده است. در این بخش به معنای چند رنگ به طور مثال اشاره می کنیم:

توضیحات برای عکس ثبت نشده

قرمز

رنگ تندی که قادر است احساسات شدیدی از جنگ و خونریزی گرفته تا شور و عشق را ایجاد کند. در طراحی لوگو از این رنگ برای جلب توجه بیش از اندازه مردم استفاده می شود، همچنین رنگ قرمز به دلیل بالا بردن فشار خون می تواند حس گرسنگی را به مخاطب های خود القا کند.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

آبی

رنگ آرام بخشی است که می تواند تصاویری از قدرت موفقیت و امنیت را در ذهن ما تداعی کند. اکثر انسان ها معتقدند که حداقل یک بار در طول زندگی خود به یکی از طیف های رنگ آبی علاقه پیدا کرده اند. این رنگ یکی از محبوب ترین رنگ ها در طراحی لوگو محسوب می شود که کاربرد بسیار زیادی در طراحی لوگو دارد و می توان بیش از ۱۰۰۰ لوگو دولتی و یا پزشکی موفق که از این رنگ بهره برده اند را نام برد.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

سبز

رنگ سبز نشانی از زندگی و امید و لطافت می باشد، رنگی آرام بخش و تسکین دهنده به حساب می آید، با این وجود می تواند نشانی از حسادت و بی تجربگی نیز به حساب آید. معمولا این رنگ در لوگو شرکت هایی دیده می شود که قصد دارند خود را دوستار محیط زیست و حافظ امنیت محیط زیست نشان دهند.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

قهوه ای

رنگ قهوه ای نشانی از طبیعت می باشد. این رنگ در لوگو هایی به کار می رود که مربوط به ساخت و ساز می باشد مثل شرکت های ساختمانی... و سادگی، گرما و طبیعی بودن را در ذهن انسان متبادر می کند.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

سیاه

رنگ سیاه سمبلی از شیطان و یا هر چیز مخاطره انگیزی می باشد، نزد مردم به عنوان مقیاسی از قدرت شهرت وکلاس خاصی دارد. این رنگ در لوگو های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا نشان دهنده لاکچری بودن و سازمانی بودن است.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

اهمیت تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر طراحی و شکل دادن حروف در راستای ساخت یک کلمه می باشد. بر اساس وزن، پهنا و ارتفاع و فرم ، یک حرف نیاز پیدا می کند تا حس خاصی را به مخاطب انتقال دهد.
به عنوان مثال یک حرف ضخیم با فونت serif در بالا سمت راست، نزدیک به حروف دیگر حس کلاستروفوبیا را انتقال داده و خوانا نیز نخواهد بود. درست بر عکس آن یک حرف نازک از فونت serif با فاصله یکسان قرار گرفته در کنار سایر حروف روان تر بوده و خوانا تر دیده می شود.
برای مثال استیو جابز می دانست که مردم به دنبال راهی هستند تا به سادگی ارتباط برقرار کرده و احساسات خود را بیان نمایند، بنابراین از سوزان کرا درخواست کرد تا فونت هایی را طراحی نماید که دقیقا همانطور که در پرینت خوانا دیده می شوند در صفحات نمایش هم به همان گونه مشاهده گردند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به outis.ir